Friday, July 30, 2010

SARAWAK-Melancong Sambil Belajar

Bahagian 2

Sampai sahaja di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching, kami menaiki bus pelancong dan melawat bandar Kucing. Kami tertarik dengan suasana nostalgia di bandarnya dan dapat melihat Tugu Kucing, masjid lama Kuching dan pasar jalanan. Kami juga melawat Muzium Kuching yang kaya dengan khazanah borneo yang terunggul di Asia Tenggara. Selepas makan tengahari, kami melawat kilang tembikar dan melihat bagaimana tembikar Sarawak dibuat. Saya beli dua tembikar kecil untuk ibu saya. Kami bermalam di Merdeka Palace Hotel.

Keesokan hari, selepas sarapan pagi, kami melawat Sekolah Tunku Putra. Kami disambut dengan mesra oleh murid-murid dan guru-guru di sana. Sekolahnya merangkumi prasekolah, rendah dan menengah. Murid-muridnya belajar dalam bahasa Melayu dan Inggeris, bahasa ke tiga adalah Mandarin atau French. Kami bergaul dan bertukar hadiah sebelum beredar. Kemudian, kami singgah ke Kebun Lada Hitam. Untuk mendapatkan lada hitam, biji lada terus dijemur bawah matahari, dan lada sula pula direndam dahulu dalam air kemudian baru dijemur. Sarawak salah satu penghasil lada hitam dan sula terbesar di Asia. Kami bermalam di Kampung Budaya Sarawak yang mempamirkan tujuh macam rumah replika dari budaya kaum-kaum asli Sarawak. Sambil menikmati makanan mereka, kami menonton nyanyian dan tarian orang asli.

Kami bangun sebelum Subuh untuk melawat Taman Negara Bako. Kami meneroka hutan belantara. Sekali-kala kami nampak monyet, air terjun dan pohon-pohon pelik. Kami juga menyeberang jambatan tali. Sungguh sukar berjalan atasnya kerana terhayun-hayun. Akhirnya, kami sampai di pantai dan pemandangannya sungguh luas dan nyaman. Kami akhir perjalanan kami dengan menaiki ‘speedboat’ hingga ke senja.

Pada hari terakhir, kami melawat Pusat Pemulihan Semmengoh untuk Orang Utan. Kemudian, kami singgah ke Rumah Panjang Bidayuh yang terletak di daerah perkampungan. Penduduknya sungguh mesra. Kami terus ke Kampung Nelayan Melayu. Kami melihat kehidupan orang Melayu, main permainan tradisional dan makan kueh mueh Melayu. Seronoknya! Kenangan manis di Sarawak adalah kemesraan orang-orangnya.

No comments:

Post a Comment